Share

Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2021

Τάσης Χριστογιαννόπουλος - Σε κάποιο μαγαζί

Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ - Μίκης Θεοδωράκης

Πορεία προς το μέτωπο( Άξιον Εστί ) -- Οδυσσέας Ελύτης

Γιώργος Νταλάρας & Τάσης Χριστογιαννόπουλος - Το άξιον εστί - Official ...


Στίχοι:  
Οδυσσέας Ελύτης
Μουσική:  
Μίκης Θεοδωράκης


ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το φως και η πρώτη
χαραγμένη στην πέτρα ευχή του ανθρώπου
η αλκή μες στο ζωο που οδηγεί τον ήλιο
το φυτό που κελάηδησε και βγήκε η μέρα

Η στεριά που βουτά και υψώνει αυχένα
ένα λίθινο άλογο που ιππεύει ο πόντος
οι μικρές κυανές φωνές μυριάδες
η μεγάλη λευκή κεφαλή Ποσειδώνος

ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΟΡΕΣ ΑΝΕΜΟΙ που ιερουργούνε
που σηκώνουν το πέλαγος σαν Θεοτόκο
που φυσούν και ανάβουνε τα πορτοκάλια
που σφυρίζουν στα όρη κι έρχονται

Οι αγένειοι δόκιμοι της τρικυμίας
οι δρομείς που διάνυσαν τα ουράνια μίλια
οι Ερμήδες με το μυτερό σκιάδι
και του μαύρου καπνού το κηρύκειο

Ο Μαϊστρος, ο Λεβάντες, ο Γαρμπής
ο Πουνέντες, ο Γραίγος, ο Σιρόκος
η Τραμουντάνα, η Όστρια

ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το ξύλινο τραπέζι
το κρασί το ξανθό με την κηλίδα του ήλιου
του νερού τα παιχνίδια στο ταβάνι
στη γωνιά το φυλλόδεντρο που εφημερεύει

Οι λιθιές και τα κύματα χέρι με χέρι
μια πατούσα που σύναξε σοφία στην άμμο
ένας τζίτζικας που έπεισε χιλιάδες άλλους
η συνείδηση πάμφωτη σαν καλοκαίρι.

ΤΑ ΝΗΣΙΑ με το μίνιο και με το φούμο
τα νησιά με το σπόνδυλο καποιανού Δία
τα νησιά με τους έρημους ταρσανάδες
τα νησιά με τα πόσιμα γαλάζια ηφαίστεια

Στο μελτέμι τα ορτσάροντας με κόντρα φλόκο
Στο γαρμπή τ’ αρμενίζοντας πόντζα λαμπάντα
έως όλο το μάκρος τους τ’ αφρισμένα
με λιτρίδια μαβιά και με ηλιοτρόπια

Η Σίφνος, η Αμοργός, η Αλόννησος
η Θάσος, η Ιθάκη, η Σαντορίνη
η Κως, η Ίος, η Σίκινος

ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ στο πέτρινο πεζούλι
αντίκρυ του πελάγους η Μυρτώ να στέκει
σαν ωραίο οκτώ ή σαν κανάτι
με την ψάθα του ήλιου στο ένα χέρι

Το πορώδες και άσπρο μεσημέρι
ένα πούπουλο ύπνου που ανεβαίνει
το σβησμένο χρυσάφι μες στους πυλώνες
και το κόκκινο άλογο που δραπετεύει

ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ εορτάζοντας τη μνήμη
των Αγίων Κηρύκου και Ιουλίτης
ένα θαύμα να καίει στους ουρανούς τ’ αλώνια
ιερείς και πουλιά να τραγουδούν το χαίρε :

ΧΑΙΡΕ η Καιομένη και χαίρε η Χλωρή
Χαίρε η Αμεταμέλητη με το πρωραίο σπαθί

Χαίρε η που πατείς και τα σημάδια σβήνονται
Χαίρε η που ξυπνάς και τα θαύματα γίνονται

Χαίρε του παραδείσου των βυθών η Αγρία
Χαίρε της ερημίας των νήσων η Αγία

Χαίρε η Ονειροτόκος χαίρε η Πελαγινή
Χαίρε η Αγκυροφόρος και η Πενταστέρινη

Χαίρε με τα λυτά μαλλιά η χρυσίζοντας τον άνεμο
Χαίρε με την ωραία λαλιά η δαμάζοντας τον δαίμονα

Χαίρε που καταρτίζεις τα Μηναία των κήπων
Χαίρε που αρμόζεις τη ζωνη του Οφιούχου

Χαίρε η ακριβοσπάθιστη και σεμνή
Χαίρε η προφητικιά και δαιδαλική

ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το χώμα που ανεβάζει
μιάν οσμή κεραυνού σαν από θειάφι
του βουνού ο πυθμένας όπου θάλλουν
οι νεκροί άνθη της αύριον

Μιας νυχτός Ιουνίου η νηνεμία
γιασεμιά και φουστάνια στο περιβόλι
το ζωάκι των άστρων που ανεβαίνει
της χαράς η στιγμή λίγο πριν κλάψει

ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ η πόα της ουτοπίας
τα κορίτσια οι παραπλανημένες Πλειάδες
τα κορίτσια τ’ Αγγεία των Μυστηρίων
τα γεμάτα ως πάνω και τ’ απύθμενα

Τα στυφά στο σκοτάδι και όμως θαύμα
τα γραμμένα στο φως και όμως μαυρίλα
τα στραμμένα επάνω τους όπως οι φάροι
τα ηλιόβόρα και τα σεληνοβάμονα

Η Ερση, η Μυρτω, η Μαρινα
η Ελενη, η Ρωξανη, η Φωτεινη
η Αννα, η Αλεξανδρα, η Κυνθια

ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το αναίτιο δάκρυ
ανατέλλοντας αργά στα ωραία μάτια
των παιδιών που κρατιούνται χέρι χέρι
των παιδιών που κοιτάζουνται και δε μιλιούνται
Των ερώτων το τραύλισμα πάνω στα βράχια
ένας φάρος που εκτόνωσεν αιώνων θλίψη
το τριζόνι το επίμονο καθώς η τύψη
και το μάλλινο έρημο μέσα στ’ αγιάζι

ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το χέρι που επιστρέφει
από φόνο φριχτόν και τώρα ξέρει
ποιος αλήθεια ο κόσμος που υπερέχει
ποιό το "νυν" και ποιο το "αιέν" του κόσμου :

ΝΥΝ το αγρίμι της μυρτιάς Νυν η κραυγή του Μάη
ΑΙΕΝ η άκρα συνείδηση Αιέν η πλησιφάη

Νυν νυν η παραίσθηση και του ύπνου η μιμική
Αιέν αιέν ο λόγος και Τρόπις η αστρική

Νυν των λεπιδόπτερων το νέφος το κινούμενο
Αιέν των μυστηρίων το φως το περιιπτάμενο

Νυν το περίβλημα της Γης και η Εξουσία
Αιέν η βρωση της Ψυχής και η Πεμπτουσία

Νυν της Σελήνης το μελάγχρωμα το ανίατο
Αιέν το χρυσοκύανο του Γαλαξία σελάγισμα

Νυν των λαών το αμάλγαμα και ο μαύρος Αριθμός
Αιέν της Δίκης το άγαλμα και ο Μέγας Οφθαλμός

Νυν η ταπείνωση των Θεών
Νυν η σποδός του Ανθρώπου

Νυν Νυν το μηδέν

και ΑΙΕΝ Ο ΚΟΣΜΟΣ Ο ΜΙΚΡΟΣ, Ο ΜΕΓΑΣ !

Πέμπτη 21 Οκτωβρίου 2021

Μάκρας Γιώργος & Κώστας - Φώτα


Στίχοι: Σπύρος Λιμνιάτης

Σ' ένα κύμα ταξίδευε ο κόσμος κι οι παλιές μου πληγές γίναν δρόμος μέσ' τη θάλασσα κι όσα χάλασα ναυάγια εμπρός μου. Και σε πήρα μια νύχτα για τέρμα, της ζωής μου να στρίψω το κέρμα. Πάνω στο φιλί σπάω σα γυαλί κάτω απ' το δέρμα. Όλα σου τα φώτα ρίχτα στο βυθό να 'λευθερωθώ, την ψυχή μου ρώτα. Όλα σου τα φώτα ρίχτα στο γκρεμό κοίτα με τολμώ, ν΄ αγαπώ σαν πρώτα. Έπαιρνες το φιλί απ' τον ήλιο και τον πόνο μου λες κάνε φίλο, απ' τη μαχαιριά μέσ' την πυρκαγιά χτίσε βασίλειο. Και με πήρες μια μέρα απ' το χέρι στο μεγάλο της γης καλοκαίρι και στα κύματα χίλια κρίματα σβήνει τ' αγέρι. Όλα σου τα φώτα ρίχτα στο βυθό να 'λευθερωθώ, την ψυχή μου ρώτα. Όλα σου τα φώτα ρίχτα στο γκρεμό κοίτα με τολμώ, ν΄ αγαπώ σαν πρώτα.

Νίκος Κουρκούλης~Χάθηκαν Τα Χρόνια 2001 Στίχοι

Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2021

Τάσης Χριστογιαννοπουλος-Κώστας Μάκρας (Ο εαυτος μου)

Ο εαυτός μου

Σαν ένοιωσα πως είμαι ο εαυτός μου

ερήμωσε ο νους μου από σκέψεις

και στάθηκα απρόσμενα εμπροός μου.

Με στίχειωσαν ξανά τούτες οι λέξεις :

''την περιφάνεια ή τη ντροπή του κόσμου

θα πρέπει στη ζωή σου να διαλέξεις''.


Μουσική Κώστας Μάκρας

Στίχοι Μάριος Μάκρας

Τραγούδι: Τάσης Χριστογιαννόπουλος

Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2021

Χαρούλα Βερίγου: "Οι λέξεις στον ποιητικό λόγο γίνονται σκαλοπάτια για την ελευθερία"

 Η γραφή είναι ιερή υπόθεση, αποτελεί επιθυμία και ανάγκη ασυμβίβαστη τελικά. Γράφω, θαρρείς και κάνω ανακωχή και πόλεμο μαζί, με τον μέσα μου άνθρωπο ανάβοντας όλα τα σκοτάδια. Στη δημιουργική μου μοναχικότητα δεν υπάρχει σύνορο. «Το έργο που παράγει ο άνθρωπος είναι ιερό κι ας μην είναι ιερός αυτός ο ίδιος» λέει ο Άγγελος Τερζάκης και συμπληρώνει: «Όλη η μυστική διαδικασία της Τέχνης σε αυτό στηρίζεται. Στο να παράγεις ιερότητα από την αμαρτία σου». Αγαπώ τις ώρες που γράφω, παίρνουν μεταγραφή οι αμαρτίες μου.

Δευτέρα 11 Οκτωβρίου 2021

Αλέξανδρος Βαναργιώτης - ΛΕΩΝΙΔΑΣ

 

Μυρίος ἦν, ἄνθρωπε, χρόνος προ τοῦ, ἄχρι πρὸς ἠῶ
ἦλθες, χὠ λοιπὸς μυρίος εἰς Ἀίδην.
τίς μοῖρα ζωῆς ὑπολείπεται, ἢ ὅσον ὅσσον
στιγμὴ καὶ στιγμῆς εἴ τι χαμηλότερον;
Μικρή σευ ζωὴ τεθλιμμένη· οὐδὲ γὰρ αὐτὴ
ἡδεῖ᾽, ἀλλ᾽ ἐχθροῦ στυγνοτέρη θανάτου.
ἐκ τοίης ὥνθρωποι ἀπηκριβωμένοι ὀστῶν
ἁρμονίης, ὑψοῦντ᾽ ἠέρα καὶ νεφέλας:
ὦνερ, ἴδ᾽ ὡς ἀχρεῖον, ἐπεὶ περὶ νήματος ἄκρον
εὐλὴ ἀκέρκιστον λῶπος ἐφεζομένη·
τοῖον τὸ ψαλάθρειον ἀπεψιλωμένον οἷον
πολλῷ ἀραχναίου στυγνότερον σκελετοῦ.
Ἠοῦν ἐξ ἠοῦς ὅσσον σθένος, ὦνερ, ἐρευνῶν
εἴης ἐν λειτῇ κεκλιμένος βιοτῇ·
αἰὲν τοῦτο νόῳ μεμνημένος ἄχρις ὁμιλῇς
ζωοῖς, ἐξ οἵης ἡρμόνισαι καλάμης.
Π.Α. 472 α
Απόδοση
Αμέτρητα, άνθρωπε, τα χρόνια που πέρασαν
πριν έρθεις στο φως.
Κι αμέτρητα εκείνα στον Άδη
που έπονται.
Και μένει σ’ εμάς ποιο κομμάτι ζωής;
Μονάχα η στιγμή και, αν υπάρχει, πιο λίγο.
Μικρή η ζωή σου κι οι θλίψεις πολλές.
Κι είν’ η ίδια πικρή και πολύ πιο σκληρή
κι απ’ τον θάνατο π’ όλοι μισούμε.
Άνθρωπε, δες, τι ανούσι’ όλα αυτά,
να υψώνετ’ η σκέψη σ’ αέρα και νέφη
των θνητών των φτιαγμένων μ’ οστά,
αφού, όταν τελειώσ’ η κλωστή,
στο ξηλωμένο μας ρούχο θα ‘ρθει
το σκουλήκι να κάτσει επάνω.
Το κορμί το γυμνό, αφημένο στη σήψη
είναι πιο απεχθές κι από μούμια ξερή
που ‘χει γίνει φωλιά για αράχνες.
Κάθε μέρα που βγαίνει το φως
να μετράς πόσες έχεις δυνάμεις
κι η ζωή σου να είναι λιτή.
Διαρκώς να θυμάσαι κι αυτό,
όσο ζεις κι είσαι μ’ άλλους μαζί:
από τι άχυρα είσαι φτιαγμένος.
Αλέξανδρος Βαναργιώτης

Αλέξανδρος Βαναργιώτης- Οι δρόμοι μέσα στην ομίχλη

 Αλέξανδρος Βαναργιώτης

23 ώρ. 
Οι δρόμοι μέσα στην ομίχλη
λίγο πριν πέσει το σκοτάδι·
λευκό σεντόνι, μαύρο χάδι.
Ψάχνουμε στο βυθό μια "Κίχλη".
Στο χθες του αύριο τα ίχνη.
Η μνήμη φως μέσα στο βράδυ,
όπως στον Οδυσσέα στον Άδη
ο μάντης την Ιθάκη δείχνει.
«Πάντα ζητάτε και θα βρείτε».
Μ’ αρχή αιώνια, κι ας πεινάτε,
τα βόδια του ήλιου να μη φάτε,
στη λησμονιά να μη χαθείτε.
Α.Β.