Share

Κυριακή 23 Ιουνίου 2024

🟢 Μίκης Θεοδωράκης – Η Βεατρίκη στην οδό Μηδέν - 1994


https://www.spitha-kap.gr/el/mikis_theodorakis/music/afterdictatorship/veatriki/ 

Η Βεατρίκη στην οδό μηδέν

Ξεκίνησα γύρω στα 1986 τη συνεργασία μου με τον νεαρό τότε Πατρινό ποιητή Διονύση Καρατζά με δύο κύκλους τραγουδιών: ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ και ΩΣ ΑΡΧΑΙΟΣ ΑΝΕΜΟΣ.
Η ΒΕΑΤΡΙΚΗ υπήρξε ο τρίτος κύκλος, που συνέθεσα στα 1987. αμέσως μετά ακολούθησε ένας τέταρτος κύκλος από είκοσι τέσσερα μικρής διάρκειας τραγούδια, ο κύκλος ΜΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ ΓΕΜΑΤΗ ΠΟΙΗΣΗ, σε ποίηση Δήμητρας Μαντά.
Έτσι έκλεισε η Λυρική Τετραλογία – Το Τετράφυλλο Δάκρυ – που έχει επίκεντρο τον Ελλαδικό Έρωτα.
Κοινό γνώρισμα και των τεσσάρων κύκλων είναι η λατρεία για την ελληνική φύση και κυρίως την ελληνική θάλασσα. Η ποίησή τους είναι ονειρική. Απευθύνεται στον ποιητικό εαυτό μας, στο λυρικό μας υποσυνείδητο, στη συλλογική νεοελληνική ευαισθησία και μνήμη. Αποδρά από την καθημερινότητα. Προσπαθεί να ανακαλύψει νέες «σταθερές» του συναισθηματικού μας υπόβαθρου. Προσπαθεί να διεισδύσει στα άγια των αγίων, στο απόσταγμα της ελληνικής ουσίας.
Στα δέκα ποιήματα του Καρατζά – στη ΒΕΑΤΡΙΚΗ – πρόσθεσα και δύο δικά κου: Βεατρίκη, πάψε να γελάς και Η Βεατρίκη στην οδό Μηδέν, που έδωσε και τον τίτλο στον Κύκλο. Το πρώτο είναι ερωτικό. Το δεύτερο τοποθετεί τον φανταστικό κόσμο της Βεατρίκης μέσα στη συγκεκριμένη ιστορική στιγμή. (1987).
Η Βεατρίκη μεταβάλλεται –ευτυχώς στιγμιαία- σε μια συνηθισμένη νοικοκυρά, που ψάχνει στη οδό Ερμού «για καινούριο καπέλο με φτερά».
Η Βεατρίκη γίνεται προσωποποίηση της Εξουσίας –αν είναι δυνατόν- και «δίνει τον όρκο, είναι πρώτος πολίτης του Μακρυγιαννιστάν». 
Η Ελλάδα-Ελληνιστάν, χώρα τριτοκοσμική.
Ενώ από μακριά, μέσα από το χρόνο, έρχονται οι αναμνήσεις άλλων καιρών, φορτωμένων με οράματα που ξέφτισαν: Το παλικάρι τ’ ουρανού (1963). Ώστε η Ελλάδα-Βεατρίκη δεν υπάρχει πια. Αν υπήρχε, τότε δε θα είχα κι εγώ ανάγκη να πω αυτές τις πικρές αλήθειες. Γρήγορα όμως κλείνει η παρένθεση του μηδέν. Όχι, η Βεατρίκη δεν είναι, ούτε μπορούσε ποτέ να γίνει αυτή η καρικατούρα που γέννησε για μια στιγμή η απελπισία μιας προδομένης και γι’ αυτό πληγωμένης βαθιά ψυχής. Ανεβασμένη στο πιο ψηλό βάθρο της ελληνικής Σκηνής, ξαναπαίρνει την αθάνατη φύση της, ξαναγίνεται σύμβολο του αιώνιου έρωτα και αφήνει τη φωνή της ν’ απλωθεί πάνω από πεύκα, νησιά και ανθρώπους: είναι η μεγάλη άρια της Βεατρίκης, για ν’ ακολουθήσουν το άρωμα του ιδρωμένου τριφυλλιού – οι νύχτες που μυρίζουν γιασεμί – τα μαγικά κασετόφωνα της γειτονιάς – η μικρή πεινασμένη νύχτα – τα εξωτικά τοπία ωραίας αβύσσου – τα όμορφα που πονάνε – η αλήθεια της Άνοιξης και τέλος οι σιωπές φυτών, που ψηλώνουν τις λέξεις μου.
Ενώ «μεγαλώνω έτοιμος στα τραγούδια μου»…  

Μίκης Θεοδωράκης
Αθήνα, Νοέμβριος 1994

Πέμπτη 19 Μαρτίου 2020

Ο λυρικός Μίκης Θεοδωράκης: Η Βεατρίκη στην Οδό Μηδέν (1994)

Ο τρίτος κύκλος μελοποιημένων ποιημάτων του Μίκη Θεοδωράκη πάνω σε ποίηση του Διονύση Καρατζά με τίτλο "Η Βεατρίκη στην Οδό Μηδέν" πρωτοσχεδιάστηκε στα τέλη Φεβρουαρίου και ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 1987, ενώ την επόμενη χρονιά παρουσιάστηκε στο διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας με τη Μαρία Φαραντούρη στην ερμηνεία και τη Ντόρα Μπακοπούλου στο πιάνο, όπως ακριβώς ηχογραφήθηκε και για το δίσκο που τελικά εκδόθηκε πολύ αργότερα από τη Minos το 1994 και επανεκδόθηκε σε νέα ψηφιακή επεξεργασία το 2005.

Πρόκειται για έναν υψηλής ποιότητας κύκλο δώδεκα τραγουδιών γραμμένων στη λιτή φόρμα του γερμανικού lied, δηλαδή για φωνή και πιάνο χωρίς καμία άλλη οργανική συνοδεία. Παρόλα αυτά το έργο αυτό ακούστηκε πολύ περισσότερο από τα άλλα δύο που έγραψε ο συνθέτης σε ποίηση Καρατζά ("Τα πρόσωπα του ήλιου""Ως αρχαίος άνεμος"), ίσως γιατί στην ερμηνεία επιστρατεύτηκε το βαρύ όνομα της Μαρίας Φαραντούρη, ίσως πάλι γιατί ο δίσκος αυτή τη φορά έκδόθηκε από μια μεγάλη εταιρία σαν τη Minos εξασφαλίζοντας καλύτερη διανομή.

Η Βεατρίκη θα μπορούσε να είναι το alter ego του Διόνυσου σε συμβολικό επίπεδο. Είναι η γυναικεία μορφή που μεταλλάσσεται στο χρόνο άλλοτε σε απλή νοικοκυρά, άλλοτε σε υπέρτατο σύμβολο του αιώνιου έρωτα, άλλοτε σε σύμβολο εξουσίας κι άλλοτε σε άπιαστη φαντασίωση που σβήνει στο οριακό σημείο Μηδέν που μπορεί να σηματοδοτεί ένα τέλος, αλλά και μια καινούργια αρχή. Μέσα στο ίδιο ποιητικό κλίμα εναρμονισμένος κι ο συνθέτης πρόσθεσε στο ποιητικό σώμα και δυο δικά του ποιήματα ("Βεατρίκη, πάψε να γελάς", "Η Βεατρίκη στην Οδό Μηδέν").

Η Μαρία Φαραντούρη για πολλοστή φορά αποδεικνύει την ασύγκριτη ερμηνευτική της δεινότητα ανεξαρτήτως του μουσικού ύφους που καλείται κάθε φορά να υπηρετήσει. Μαζί της η σπουδαία πιανίστρια Ντόρα Μπακοπούλου συνοδεύει έξοχα με το διακριτικό της άγγιγμα στα πλήκτρα του πιάνου. Το αποτέλεσμα είναι εξαίσιο κι ασφαλώς υποδηλώνει εμφατικά την αστείρευτη και αενάως μεταλλασσόμενη έμπνευση του μεγάλου συνθέτη.

(c) Minos-EMI | 1994 | Remastered edition 2005 | πηγή: d58 /// 

https://diskovolos58.blogspot.com/2020/03/1994.html

Κυριακή 16 Ιουνίου 2024

Bebi's Lament (Stergiou)

Μπέμπης - Σήκω χόρεψε κουκλί μου (Νινανάι) ΗΠΑ 1960

ΠΕΝΙΕΣ ΜΠΕΜΠΗ (ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ)

Μάνος Χατζιδάκις: Έξι Λαϊκές Ζωγραφιές

Δευτέρα 27 Μαΐου 2024

ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΚΩΝ/ΝΟΥ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ

Αλλάζω..Μαρία Θωίδου/ Drasta / Το Πέταγμα της Φωνής

Hadjidakis (Χατζιδάκις): Για μια μικρή λευκή αχιβάδα (For a little white...

G.Konstantinidis - Μικρασιατική Ραψωδία/ Asia Minor Rhapsody (1945-50)

Tarkovsky Quartet – Nuit blanche | ECM Records

Hari Kanakis: "The Legend of Trinity" Lviv National Philharm. Orch. (Ukr...

Γ. Κωνσταντινίδης/Y. Konstadinidis - 5 Τραγούδια της Προσμονής/5 Songs o...

Τετάρτη 15 Μαΐου 2024

Σπύρος Ποταμίτης - «Τίποτα δεν είναι ακριβώς όπως το ομολογούμε»

 


ΗΕΛΤΙΟΣ: ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΘΩΜΕΝ

 


Απογειωθώμεν στου έαρος τα σήμαντρα

απογειωθώμεν στα άνθη του πελάγου

απογειωθώμεν στ' άνοιγμα της καρδίας Σου.


Ανυψωθώμεν στις βίγλες των αγίων σου

ανυψωθώμεν στις πηγές των δακρύων

ανυψωθώμεν στης Μάνας το θρήνο.


Ανακαινισθώμεν στο αίμα της θυσίας Σου

ανακαινισθώμεν στο βλέμμα των αθώων

ανακαινισθώμεν στ'άχτιστο φως του Λόγου Σου.


Δέξου φωνή εκ περάτων εν τοίχοις

θεία πνοή εν οργάνοις και ύμνοις

Δέξου φωνή Χερουβίμ των αγγέλλων

τ' αθώο αίμα του αμνού καταγγέλλων.


Δέξου το φως, του Σταυρού άσπρα κρίνα

Δέξου το φως, τα παιδάκια εκείνα,

Δέξου το φως, πολεμίων Ειρήνη

Δέξου το φως, Αναστάσεως κρήνη.


ΚΤ 15/5/2024

Πέμπτη 2 Μαΐου 2024

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ ΕΡΧΟΜΕΝΟΣ Ο ΚΥΡΙΟΣ


Κυριος5ρχόμενος ὁ Κύριος, πρὸς τὸ ἑκούσιον Πάθος, τοῖς Ἀποστόλοις ἔλεγεν ἐν τῇ ὁδῷ. Ἰδοὺ ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα, καὶ παραδοθήσεται ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, καθώς γέγραπται περὶ αὐτοῦ. Δεῦτε οὖν καὶ ἡμεῖς, κεκαθαρμέναις διανοίαις, συμπορευθῶμεν αὐτῷ, καὶ συσταυρωθῶμεν, καὶ νεκρωθῶμεν δι' αὐτόν, ταῖς τοῦ βίου ἡδοναῖς, ἵνα καὶ συζήσωμεν αὐτῷ, καὶ ἀκούσωμεν βοῶντος αὐτοῦ, οὐκέτι εἰς τὴν ἐπίγειον Ἱερουσαλήμ, διὰ τὸ παθεῖν· ἀλλὰ ἀναβαίνω πρὸς τὸν Πατέρά μου, καὶ Πατέρα ὑμῶν, καὶ Θεόν μου, καὶ Θεὸν ὑμῶν, καὶ συνανυψῶ ὑμᾶς εἰς τὴν ἄνω Ἱερουσαλήμ, ἐν τῇ Βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν.

Sokratis Sinopoulos Quartet - Walking

Σάββατο 27 Απριλίου 2024

Συναυλία «Ἡ ὁδός τῶν παθῶν…» από το Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλ...


Στίχοι: Νίκος Γκάτσος Μουσική: Χρήστος Τσιαμούλης Ερμηνεία: Αλκίνοος Ιωαννίδης Αυτός που κρέμασε τον ήλιο στο μεσοδόκι τ' ουρανού κρέμεται σήμερα στο ξύλο ίλεως, Κύριε, γενού. Και στ' ασπαλάθια της ερήμου μια μάνα φώναξε, παιδί μου. Με τ' Απριλιού τ' αρχαία μάγια με των δαιμόνων το φιλί μπήκε στο σπίτι κουκουβάγια μπήκε κοράκι στην αυλή κι όλα τ' αγρίμια στο λαγκάδι πήραν το δρόμο για τον Άδη. Θα ξανασπείρει καλοκαίρια στην άγρια παγωνιά του νου Αυτός που κάρφωσε τ' αστέρια στην άγια σκέπη τ' ουρανού κι εγώ κι εσύ, και εμείς κι οι άλλοι θα γεννηθούμε τότε πάλι.

Τετάρτη 24 Απριλίου 2024

Δέσποινα Βανδή Χ Mente Fuerte - Πανσέληνος - Official Music Video

Athina Kontodima - Oi Nihtes S' Ekripsan (Official Music Video)

Μοιάζεις με αίνιγμα - (Thodoris Castrinos Official)

Αν, η αλήθεια καίει στο βλέμμα (Thodoris Castrinos - Official)

Τρίτη 23 Απριλίου 2024

«Ο Θησαυρός της πίσω αυλής»- Χρήστος Χατζής

 Γιώργος Ν. Φλωράκης / George N. Florakis

2 ώρ. 
🎶🎵🎶«Ο Θησαυρός της πίσω αυλής»🎶🎵🎶
🎼
«Το μέλλον της σύγχρονης μουσικής στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς είναι σημαντικό θέμα αλλά ίσως να μην είμαι το κατάλληλο άτομο να γνωμοδοτήσω, γιατί η μουσική για μένα είναι μία και μυστηριακά διέπει πράγματα και καταστάσεις σε απύθμενο βάθος: πολύ βαθύτερα από το απλό φαινόμενο του ήχου και τις εκάστοτε “μόδες” μας περί αυτού. Πιστεύω πως όλα: η δημιουργία, η καλοσύνη, η αυτοθυσία, η γενναιόδωρη σκέψη και πράξη αντλούν από το ίδιο πηγάδι και όλα είναι μουσική. Όσο πιο βαθιά αντλούν το νόημά τους, τόσο περισσότερο εμφανίζονται μέσα στην καθημερινότητά μας, τη φροντίζουν και μας δίνουν κουράγιο να τη συνεχίσουμε. Την έννοια του “σύγχρονου” τη συλλαμβάνω με τον νου μου σαν έναν διαφορετικό νοητικό τόπο από αυτό που πιθανόν να αντιλαμβάνονται οι αναγνώστες αυτού του κειμένου. […], δεν θεωρώ τη διάσταση του χρόνου ως έναν μονόδρομο με φορά από το παρελθόν προς το μέλλον. Τα πάντα είναι ένα διαρκές παρόν. Άρα “σύγχρονο” σημαίνει για μένα “διάχρονο”».
📚
Χρήστος Χατζής, «Μερικές σκόρπιες σκέψεις μου για τη σύγχρονη μουσική», Φρέαρ, τεύχος 7, Σεπτέμβριος 2022
📻
Την Τετάρτη 24 Απριλίου και ώρα 20.10, ακούμε το δεύτερο μέρος του αφιερώματος στον πολυγραφότατο και πολυβραβευμένο συνθέτη Χρήστο Χατζή.
👉
Για όσους δεν αγαπούν το ελληνικό τραγούδι.
Για να το αγαπήσουν!
📷
Photo by Bo Huang
📌
Info
«Ο θησαυρός της πίσω αυλής»
Επιμέλεια-Παρουσίαση: Γιώργος Ν. Φλωράκης
Κάθε Δευτέρα και Τετάρτη στις 20:10
Live Streaming: bit.ly/45PqWbp
Διαδικτυακή ακρόαση: http://www.trito.gr
Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο
Όλες οι αντιδράσεις:
5