Share

Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2024

Πέτρος Γαϊτάνος - Μολυβιά | Petros Gaitanos - Molivia | Official Music ...


ΓΡΑΦΕΙ Ο ΠΕΤΡΟΣ ΓΑΪΤΑΝΟΣ
Είναι γεγονός πως οι πολλοί θα προσεγγίσουν τη διασκευή αυτού του τραγουδιού ως καλλιτεχνική καταγραφή και μόνον, ή θα «γουστάρουν» ακούγοντας αυτή τη ζεϊμπεκιά. Όπως πάντα, δεν είναι μόνον η τέχνη ο στόχος μου, αλλά κυρίως η κοινωνία του μοιράσματος και η αποκάλυψη, ενίοτε, βαθύτερων αληθειών για τη ζωή και το θάνατο προς το ουσιαστικό μας όφελος. Άλλωστε, ο θάνατος και η ζωή είναι δεδομένες καταστάσεις στην οντολογία μας.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το τραγούδι αυτό το κατέγραψα ερμηνεύοντάς το, μάλιστα, στο πρώτο του μισό έτσι ελεύθερα, για να τραβήξω την προσοχή του ακροατή και να τον εντάξω στη φιλοσοφία του στίχου, και μετά να συνεχίσει γνώριμα και πιο στέρεα στη δυναμική του αγαπημένου τραγουδιού. Είναι αισθητή η συνειδητή συμμετοχή μου ερμηνευτικά στο νόημα του στίχου. Πάντα ο λόγος έχει τη δύναμη και η μουσική θαυμαστά τον αναδεικνύει, άλλοτε επιτυχώς και άλλοτε λιγότερο επιτυχώς. Εδώ, νομίζω έχουν συνταιριαστεί και τα δύο αρμονικά κι εγώ τα αγκάλιασα με την ψυχή και τη φωνή μου, ώστε να τους δώσω νέα πνοή, μάλλον πιο βαθιά και μακρά από την συνηθισμένη σύζευξή τους σ’ ένα απλό λαϊκό ζεϊμπέκικο τραγούδι.
Το τραγούδι αυτό το ερμήνευσα εκ νέου, για να μας συνεφέρω από τις ματαιότητες και τις απερισκεψίες του μάταιου βίου μας· όχι μόνο για να κατευθυνθούμε προς τη μετάνοια, μα πιο πολύ για να στρέψω την προσοχή μας στο επέκεινα, στη Ζωή μετά το θάνατο. Για σκεφτείτε: Είναι τόσο λυπηρό να έχουμε τόσο άγχος, τόσες μάταιες μέριμνες, τόσες άπληστες αξιώσεις και να εστιάζουμε την προσοχή μας σε αυτή τη ζωή, που είναι δεδομένο ότι κάποτε θα τελειώσει. Ποιο το όφελος από τέτοιες αντιλήψεις, από μια τέτοια στάση ζωής;
Μια μολυβιά, λοιπόν, η ζωή μας· πολλές φορές μάλιστα κακογραμμένη, ενώ όλα εξαρτώνται από τη βαθύτερη θέληση του είναι μας. Μια ροπή και όλα τα διαδέχεται ο θάνατος! Έχετε συνειδητοποιήσει ότι αυτός είναι το πλέον δεδομένο συμβάν της ζωής μας εδώ στη γη;
Και μετά η Ζωή. Ανοίγεται αιώνια μετά το τραγικό πέρασμά του θανάτου. Εκεί που τα όνειρα δεν έχουν θέση, αλλά η Αλήθεια, αυτή που δεν σκορπίζεται ποτέ, ούτε υπόκειται στη φθορά. Εκεί που οι πράξεις μας δε χάνονται, αλλά εναρμονίζονται συμφώνως προς την όντως Ζωή. Εκεί που τίποτα δεν έχει την ανάγκη να στραφεί σε ό,τι γήινο και εφήμερο, ώστε να γίνει πολύ εύκολα απλώς καπνός... Εκεί που όλα συσχηματίζονται και περιβάλλονται από το ένδυμα της αιωνιότητας και ασύλληπτα υποστασιάζουν αιώνια την ύπαρξή τους, με μια κίνηση ακίνητη σε χρόνο άχρονο. Εκεί που τα ίχνη μας παραμένουν ανεξίτηλα ακολουθώντας τη σωτηρία μας. Εκεί που το φθαρτό γίνεται άφθαρτο, το θνητό αθάνατο και το πρόσκαιρο αιώνιο. Εκεί που ο Άδης δεν έχει πλέον καμία δύναμη, αλλά ξεπροβάλλει, ω ναι, η αιώνια Βασιλεία του πανάγαθου και δίκαιου Τριαδικού Θεού!
Επιτρέψτε μου να αφιερώσω τη δημιουργία μου αυτή στη μνήμη του αγαπημένου μας Μανώλη Αγγελόπουλου προς ανάπαυση της ψυχής του, που πρώτος το τραγούδησε το 1988 με τη θαυμάσια φωνή του και που μας άφησε τόσο νωρίς...

Πέτρος Γαϊτάνος
Αθήνα, 3 Δεκεμβρίου 2024

Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος - Κόκκινο Τριαντάφυλλο...

Ακυρώνονται απόψε τα αισθήματα - Σοφία Κουρτίδου | Official Audio Release

Σοφία Ανδριανού - Δοκιμασία στο βαθύ μπλε του μπαλκονιού (Μαρκόνης) - Of...

Αντώνης Καλογιάννης & Δώρος Γεωργιάδης - Αννούλα του χιονιά 1990

Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2024

Στέλλας Τεργιακή: Οι 4 Εποχές της Ψυχής-Δοκίμιο λόγου και ποίησης, Αθήνα Ιωλκός, 2022.

Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2023

Στέλλας Τεργιακή: Οι 4 Εποχές της Ψυχής-Δοκίμιο λόγου και ποίησης. Γράφει ο Κ.Ν.Τσιαντής

 


Στέλλας Τεργιακή: Οι 4 Εποχές της Ψυχής-Δοκίμιο λόγου και ποίησης, Αθήνα Ιωλκός, 2022.

Μόλις προχθές πήρα στα χέρια μου το βιβλίο της Στέλλας Τεργιακή ''Οι 4 Εποχές της Ψυχής'' και θέλω με χαρά να καταθέσω τις πρώτες σκέψεις που μου άφησε η ανάγνωσή σου. Πρόκειται για ένα πολύ αξιόλογο και όμορφο έργο και προπαντός ειλικρινές, το οποίο καταπιάνεται με ένα πολύ δύσκολο θέμα που συνήθως σε φιλοσόφους και στοχαστές ακολουθεί τη φάση της ωριμότητας. Όμως για τη συγκεκριμένη ποιήτρια-συγγραφέα τα χρονικά σύνορα αυθόρμητα παραμερίστηκαν από τραγικό γεγονός του θανάτου της μητέρας της και μετ' ου πολύ του αδελφού της- γεγονότα που άναψαν αμέσως εντός της όλα τα υπαρξιακά ερωτήματα και έφεραν στο κέντρο του στοχασμού και του Είναι της το οξύ κι απροσπέλαστο ζήτημα της παρουσίας-απουσίας, που παραπέμπει άμεσα στο ζήτημα της ψυχής, καθιστώντας το θέμα συγγραφικά και ποιητικά αναπότρεπτο.

Το βιβλίο περιλαμβάνει δύο μέρη, όπως δηλώνεται και στον υπότιτλο. Το πρώτο μέρος έχει δοκιμιακό χαρακτήρα, και το δεύτερο ποιητικό. Πέρα από τον εγγενή και αυθόρμητο χαρακτήρα της ποιήτριας για τα υπαρξιακά και φιλοσοφικά/ μεταφυσικά ερωτήματα, ο θάνατος της μητέρας και του αδελφού της την ανάγκασαν να εγκύψει βαθύτερα στα σχετικά ζητήματα και κυρίως στη διερεύνηση του έσχατου ερωτήματος- που είναι και παραμένει αυτό της ψυχής. Η φύση και η κίνηση της ψυχής είναι το πιο δύσκολο ερώτημα, όπως επισημαίνει ήδη από πολύ νωρίς ο Ηράκλειτος- ''τόσο βαθύ λόγο έχει''. Η επισήμανση αυτή δεν απέτρεψε την ποιήτρια-συγγραφέα να καταπιαστεί με το ζήτημα, στο οποίο άμεσα την ωθούσε η ανυπέρβλητη ψυχική και πνευματική ένταση που βίωνε των τραγικών συμβάντων. Η στάση αυτή της συγγραφέως επιβεβαιώνει και συνάδει με τη γνωστή ρήση η οποία θεωρεί τη φιλοσοφία ως ''μελέτη θανάτου'', όπως έχει διατυπωθεί για πρώτη φορά από τον Πλάτωνα (Σωκράτης, διάλογος με το Γλαύκωνα), και έχει επαναδιατυπωθεί από εξέχοντες Έλληνες και Ευρωπαίους φιλοσόφους στην εποχή μας, όπως ο Χάιντεγκερ (Δες το βιβλίο: Μελέτη Θανάτου - 2ο Διεθνες συμπόσιο φιλοσοφίας, δίγλωσση έκδοση, ελληνικά-γαλλικά. Εστία. Αθήνα 2002), Από την άλλη μεριά, η τραγική βίωση της απουσίας έχει καταλάβει το Είναι της, το βιωματικό κέντρο της, και δεν την αφήνει να καθησυχάσει (να βρει καταφύγιο και παρηγορία) μένοντας στη δοκιμιακή συγγραφή ή περιοριζόμενη στο Λόγο της φιλοσοφίας, της θεολογίας και της επιστήμης. Η τραγικότητα του βιώματος την ωθεί στην ποίηση, σε Λόγο άλλου είδους, που πηγή του δεν είναι απλά ο ορθός ή μεταφυσικός λόγος αλλά η Αγάπη, ήτοι ''το φως της δυνάμεως της ανόδου'' που διέπει την Ψυχή. Βεβαίως η Ποίηση πρέπει να γνωρίζει την προσφορά που μπορούν να έχουν τα άλλα είδη του Λόγου στην αντιμετώπιση της αιμάσσουσας πληγής, του τραύματος της απώλειας, προκειμένου η ίδια να βρει και να δικαιώσει το λόγο της ύπαρξής της.

Στο πρώτο μέρος του βιβλίου η δοκιμιογράφος-ποιήτρια αφού μας έχει κάνει γνωστό το θάνατο της μητέρας της (και του αδελφού της), ξανοίγεται προς τον φιλοσοφικό, μεταφυσικό και επιστημονικό στοχασμό προκειμένου να οριοθετήσει το ζήτημα της ψυχής. Η οριοθέτηση αυτή δεν είναι φυσικά ένα εύκολο ζήτημα (απαιτεί ειδικές μελέτες και ποτέ δεν τελεσιδικεί). Η ίδια αναγνωρίζει τη δυσκολία αλλά συγχρόνως προβληματιζόμενη δείχνει μια απαραίτητη προϋπόθεση για κάθε περαιτέρω συνειδητοποίηση: μια μέθοδο διαστοχαστική και διεπιστημονική προκειμένου να εμβαθύνει στο ερώτημα και να κάνει ένα βήμα στο άνοιγμα μιας νέας εποχής: μιας νέας ''συνειδητότητας στο οικοδόμημα του Νου, της Καρδιάς και της Ψυχής''. Όπως γράφει ή ίδια: ''Οι κύκλοι της διαδρομής του ανθρώπου στην ύλη ταυτίστηκαν και παρουσιάστηκαν εντός μου με τις διαδοχικές εκδηλώσεις της φύσης που οδηγούν σε μια ολοκλήρωση μετουσίωσης και είναι σαν τις 4 εποχές: άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας'' (σ21). Με αυτό τον τρόπο σχηματοποιεί η ποιήτρια την κίνηση της Ψυχής και την υλική χωροχρονική της εκδίπλωση: με έναν τρόπο που μας θυμίζει τον ''ένυλο λόγο'' του Στωϊκισμού ή που μοιάζει με την κίνηση του απόλυτου πνεύματος του Χέγκελ, όπου οι 4 εποχές της Φύσης προσομοιάζουν και εκτυλίσσονται ανάλογα με τις 4 εποχές της Ψυχής.

Δεν έχει σημασία από ποιητική ή αισθητική σκοπιά το κατά πόσο προσωπικά ο καθένας από εμάς συμφωνεί με τις φιλοσοφικές, μεταφυσικές ή ακόμα επιστημονικές αρχές και αναφορές που παρουσιάζονται στο βιβλίο. Η συγγραφεύς προκαταβολικά δηλώνει ότι ενδεικτικά αναφέρεται σ' αυτές, με απώτερο σκοπό να δείξει το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται το ερώτημα της Ψυχής. Και φυσικά χωρίς γνώση και προβληματισμό επί αυτών των τρόπων πρόσληψης και θεώρησης του πραγματικού, που έχουν καταστεί και αποδειχτεί σήμερα αρκετά δύσκολα και σύνθετα, δεν μπορεί να σταθεί ποιητής ή συγγραφέας στον καιρό μας. Η όλη αντίληψη και εικόνα περί του επιστητού βρίσκεται στη βάση κάθε Ποιητικής ή θεωρίας τέχνης

Η κ.Τεργιακή με το δοκίμιό της δείχνει ότι έχει επαρκές ενδιαφέρον και γνώση περί αυτών των θεμάτων, η συνθετότητα όμως των οποίων παραμένει πρόβλημα ακόμα και για τους μεγαλύτερους στοχαστές και ειδικούς ερευνητές. Βέβαια η συγγραφεύς δεν αξιώνει να βρει μια τελεσίδικη απάντηση στα σχετικά φιλοσοφικά, μεταφυσικά και γνωσιολογικά ερωτήματα- απάντηση που ενδεχομένως δεν υπάρχει. Στόχος πρώτιστος του βιβλίου, έτσι κι αλλιώς, είναι και παραμένει η Ποίηση: Η έκφραση του Λόγου και της ομορφιάς της Ψυχής κατά την κοσμική και εγκόσμια εκτύλιξή της στο χρόνο. Στόχος είναι η καλλιέργεια και δημιουργία της εσωτερικής οπτικής για να φανερωθεί το ζήτημα του θανάτου και της ύπαρξης και τελικά να μετα-νοήσουμε, ν' αλλάξουμε νου, αναγνωρίζοντας τα λάθη μας και κατακτώντας άλλα επίπεδα συνειδητότητας, όχι υπό το κράτος συναισθημάτων ενοχής αλλά ευφροσύνης στην ανακάλυψη του θείου φωτός που βρίσκεται εντός μας και γύρω μας-στον κόσμο της ετερότητας, στην οικουμένη. Στόχος είναι η δημιουργία μιας ποιητικής και λογοτεχνικής αισθητικής που να συνάδει με το κάλλος της Ψυχής αλλά και με το άνοιγμα των δυνατοτήτων της Αγάπης για προσωπική επικοινωνία, καλλιέργεια, ενσυναίσθηση και διεκδίκηση του ήθους της αρετής από την κατατρεχόμενη σήμερα επί της γης ανθρώπινη ύπαρξη.

Τα στοιχεία αυτά εκφράζονται με υπέροχο τρόπο στο ποιητικό μέρος του βιβλίου, όπου βρίσκουμε στίχους υψηλής τέχνης και ιδιαίτερης ομορφιάς. Ενδεικτικά: Στην ενότητα ''Άνοιξη'' διαβάζουμε: ''Καρποφόρησαν/ τα χωράφια της ύπαρξής σου/ και φύτρωσε εκ νέου/ ο γόνιμος σπόρος του ζευγά/ που πυροδοτεί την αλύτρωτη ψυχή σου/....''Ενδύθηκες το φως της δημιουργίας/ και την απόλυτη φωτοχυσία του παντός/...Στην ενότητα ''Φθινόπωρο'' σε κερδίζει: ''Το μύρο και το φως / μιας μακρινής υπερκόσμιας/ υπαγόρευσης/ που σου φωνάζει και σου γνέφει...'' (σ159) και σε κάνει να πεις: ''Ω κάλλος του φωτός υπερούσιο και ακάματο/ στων λογισμών τις φεγγαρόπετρες'' (169). Σε άλλη σελίδα διαβάζουμε: ''Αναμετριέσαι με τον εαυτό σου/ κι ίσως τότε/ να κλάψεις, θέλεις, / γοερά../ ανα-θεμελιώνοντας τις ανισόρροπες δομές σου'' (160). ''Αγωνιάς/ μα δεν αντιστέκεσαι/ κι αφήνεσαι/ να σ' οδηγούν της ζωής σου / οι χίμαιρες/ που αναδύουν το σκότος'' (162/3).

Ο επίλογος του βιβλίου, στοχεύοντας στην ολοκλήρωση του ταξιδιού και στην ενοποίηση των εποχών της Ψυχής, διατηρεί υψηλό το ενδιαφέρον του αναγνώστη τόσο από ποιητικής όσο και φιλοσοφικής πλευράς. Διαβάζουμε: ''Στέκεις μετέωρος/ μπροστά στα γκρεμισμένα κομμάτια σου/ και οι σκέψεις σου/ σαν τις Ερινύες φωνασκούν/ μες στις φλέβες / των πλανεμένων σου ιδεών/ ξεμακραίνουν/ αφού δεν μπόρεσαν να ισορροπήσουν / την αποστολή τους./ Ισοπεδώθηκαν όλα διαπιστώνεις!'' (209). Τότε, μπροστά στην κατάσταση αυτή, την οποία έφερε η προς-καιρότητα (211) και το τέλος της αθανασίας/ μέσα στο ψύχος της τεχνικής εποχής (που έφερε το θάνατο του θεού-όπως σημειώνει ο Νίτσε), η ελπίδα θ' αναγεννηθεί και πάλι προστρέχοντας για δύναμη στην αστήρευτη πηγή της ζωής : την Αγάπη. Αυτή είναι που συντηρεί τη δυνατότητα για τη νέα αρχή και τον αναγεννημένο και συμπαντικό άνθρωπο. Η Αγάπη. 'Κι αυτή η νέα αρχή/ θα είναι μια λαμπρή/ ολόφωτη γιορτή ευθύνης/ αυτογνωσίας κι ευθυκρισίας/ παρρησίας και δύναμης/ αυτοσυνείδησης/ ελευθερίας/ αναγωγής και μετουσίωσης/ μες στον ρουν της ανέναης διάρκειας και της ολότητας του χωροχρόνου''.

Η Στέλλα Τεργιακή κάνει με το έργο της αυτό βήματα σημαντικά που της επιτρέπουν να πάρει άξια της θέσης της στην ελληνική γραμματεία. Ο στίχος της είναι απλός, διάφανος, άμεσος και καλοζυγισμένος. Ο λόγος της ρέει αβίαστος και οι λέξεις αποκαλύπτουν το νόημά τους μαζί με τους φθόγγους/ήχους μιας κρυμμένης μουσικής. Οι εκφραστικές της εκπλήξεις δε λείπουν και συγχρονίζονται με την ώρα που απαιτείται η ανύψωση της συνειδητοποίησης και της αισθητικής συγκίνησης.

Η ποιήτρια-συγγραφεύς χαρακτηρίζει το βιβλίο της ως μια ''Υπαρξιακή τοποθέτηση'' απέναντι στις εποχές της Ψυχής ''μέχρι την πλήρη εναρμόνισή της με την αέναη πηγή του Φωτός', μια συμβολή στην προσπάθεια ανακάλυψης της εσωτερικότητας και ύψωσης της ανθρώπινης υπόστασης στην αθανασία. Ωστόσο, το ερώτημα της ψυχής συνεχίζει να παραμένει επίμονο και συγχρόνως ά-πορο. 'Ολες οι φιλοσοφικές, μεταφυσικές, θεολογικές θέσεις και θεωρήσεις που γνωρίζαμε και πιστεύαμε έχουν δεχτεί εδώ και δυο αιώνες μεγάλες επιθέσεις κι αμφισβητήσεις. Σταθερότερα θεμέλια αναζητούνται, ίσως μέχρι να φτάσουν στο προσωκρατικό και Παρμενίδειο βάθος τους. Αλλά και στην επιστήμη η πρόοδος και οι νέες κατακτήσεις είναι τέτοιες που θέτουν υπό αμφισβήτηση και αναθεώρηση θεμελιακές έννοιες, όπως της αιτιότητας, του χώρου και του χρόνου. Με τα ζητήματα αυτά ο λογαριασμός λοιπόν παραμένει για όλους ανοιχτός, έτσι που η ποίηση να παραμένει ίσως η έσχατη δυνατότητα για την βαθύτερη στέρεη αναζήτηση και έκφραση του νοήματος της ανθρώπινης ύπαρξης στον κόσμο αλλά και για τον προσδιορισμό των ορίων και δυνατοτήτων της ψυχής μας.

Εύχομαι το βιβλίο ''Οι 4 Εποχές της Ψυχής'', δοκιμιακός λόγος και ποίηση, που μας προσφέρεται σε ποιοτική έκδοση από τον Ιωλκό, να έχει τύχη καλή στο ταξίδι του και λαμπρή συνέχεια, όπως το αξιώνει η τέχνη και το υποβάλλει η φωτογόνος ψυχή της ποιήτριας-συγγραφέως. Καλή Χρονιά.

Κώστας Ν. Τσιαντής

31/12/2022



Κρινιώ Νικολαόυ - Το μπλε - από το cd - Αρετή Κοκκίνου / Ηλίας Παπακωνσ...

Λίνος Κόκοτος - Άκος Δασκαλόπουλος - Ο κήπος - 1971 - Όλος ο δίσκος

Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2024

Σταύρος Ξαρχάκος - Με Την Ελλάδα Καραβοκύρη | Official Audio Release

Με τη φουρτούνα και το Σιρόκο ήρθε μια σκούνα απ’ το Μαρόκο Με τον αγέρα και με τ’ αγιάζι πάει μια μπρατσέρα για την Βεγγάζη Άγιε Νικόλα, παρακαλώ σε στα πέλαγα όλα λουλούδια στρώσε Με τον ασίκη το μπουρλοτιέρη ήρθε ένα μπρίκι από τ’ Αλγέρι Με την Ελλάδα καραβοκύρη πάει μια φρεγάδα για το Μισίρι

Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2024

ΕΥΡΥΔΙΚΗ "ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ"


Στίχοι-Μουσική: Σταμάτης Μορφονιός Ενορχήστρωση-Παραγωγή: Bob Katsionis
Εμένα η μάνα μου είναι νησί Εμένα η μάνα μου είναι μισή Με μια γραμμή τη χώρισαν στα δυο Μια χαρακιά βαθιά στο λαιμό Εμένα η μάνα μου έχει αντέξει πολλά Ψάχνει ακόμα τα χαμένα της παιδιά Φωτογραφίες στα χέρια κρατάει Όμως δεν κλαίει, μονάχα τραγουδάει Μα εγώ, παιδί της, κλαίω που πονώ Μα εγώ, παιδί της, πεθαίνω Στο σώμα της πάνω αυτό το ιερό Να βλέπω ένα λάβαρο ξένο Το μόνο φεγγάρι που μίσησα Είναι εκεί στον ιστό κρεμασμένο Απ’ το αίμα σου μάνα είναι κόκκινο Στο σώμα σου λάβαρο ξένο Το μόνο φεγγάρι που μίσησα Είναι εκεί στο βουνό ξαπλωμένο Απ’ το αίμα σου μάνα είναι κόκκινο Στο χώμα σου λάβαρο ξένο Εμένα η μάνα μου έχει ακούσει πολλά Πως είναι φίλη μα «κείται μακράν» Και της μιλάω, την παρηγορώ Της λέω ΜΑΝΑ ΕΓΩ ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ Δεν ξεχνώ τα αλεξίπτωτα που πέφταν βροχή Δεν ξεχνώ όσα χάθηκαν σε μία στιγμή Δεν ξεχνώ την Αμμόχωστο Δεν ξεχνώ την Κερύνεια Κι όλα εκείνα που ως τότε έμοιαζαν να ‘ναι γαλήνια Δεν ξεχνώ τα αδέρφια μου που μείναν εκεί Δεν ξεχνώ τις γυναίκες να κοιτούν τη γραμμή Δεν είναι πράσινη εκεί όπως είπαν η γη Είναι νωπή απ’ το αίμα Είναι ΚΟΚΚΙΝΗ ΓΡΑΜΜΗ Το μόνο φεγγάρι που μίσησα Είναι εκεί στο βουνό ξαπλωμένο Απ’ το αίμα σου μάνα είναι κόκκινο Στο χώμα σου λάβαρο ξένο

«Ήτανε μια φορά»: Μια μοναδική εκτέλεση και ενορχήστρωση